De inkomsten uit advertenties op mobiele telefoons zijn vorig jaar wereldwijd met 83 procent gestegen ten opzichte van 2011. In totaal werd er 6,9 miljard euro verdiend aan mobiele reclames.
Dat blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie IAB en marktonderzoeker IHS.
Marktonderzoeker Gartner schatte eerder dit jaar nog dat de inkomsten uit mobiele reclames vorig uit zouden komen op 7,6 miljard euro. Daarmee vergeleken valt de inkomstenstijging dus iets tegen – alhoewel de verschillende onderzoeken lastig te vergelijken zijn.
Toch is een groei van 83 procent behoorlijk. Volgens IAB en IHS komt dat door de snelle toename van het aantal smartphones. In het eerste kwartaal was ongeveer de helft van het aantal verscheepte toestellen ter wereld een ‘slimme telefoon’, aldus Gartner. Ruim 60 procent van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone.
Zoekadvertenties brengen meeste geld op
Het meeste geld wordt op mobiel nog altijd verdiend met zoekadvertenties. Bijna 53 procent van de wereldwijde inkomsten, ofwel 3,6 miljard euro, is afkomstig van gesponsorde links bij zoekresultaten. Display-advertenties zijn goed voor 39 procent van de omzet en berichten 9 procent.
De grootste groei ten opzichte van 2011 is ook te zien bij zoekadvertenties: 89 procent. Display groeide met 87 procent en berichten met 40 procent.
Azië en Noord-Amerika
Qua regio’s brengen Azië-Pacific en Noord-Amerika veel geld in het laatje: respectievelijk 40,2 en 39,8 procent van de totale inkomsten komt uit die gebieden. West-Europa neemt bijna 17 procent van de mobiele advertentie-inkomsten voor zijn rekening.
In Centraal-Europa (1,3 procent), het Midden-Oosten en Afrika (1,2 procent) en Latijns-Amerika (0,6 procent) is de markt voor mobiele advertenties nog klein.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl